Paul
Friday, June 30 2000, 03:52 am

Wat een leuke discussie! Ik denk dat het lastig is, want wat IS verliefdheid en passie? Je kunt je voorstellen dat het in oorsprong gewoon sexualiteit is, drift zo je wilt, gesublimeerd door uitstel en sociale acceptatie. Want het geeft natuurlijk geen pas zomaar bij iedereen erop te springen :-). Maar waarschijnlijk kent ieder mens wel verlangen, en kiest iedereen de voor hem of haar lekkerste potentiele partner uit. En of dat nou degene is die het beste nageslacht zou kunnen verwekken (alpha-male) of de breedste heupen heeft (weetikhet) laat ik graag aan de biologen. Ik denk dat passie en verlangen -zonder ze nader te definieren- van oorsprong biologisch zijn, maar je ervaring daarvan cultureel -en individueel!- bepaald zijn.
kopje
Thursday, June 29 2000, 08:43 pm

En wij maar praten over geluiden die we niet konden thuisbrengen, alsof het verdwaalde kleine kindertjes waren, en wij vreemdelingen op doorreis. Wij denken alleen maar in tastbaarheden.
Wat is er gebeurd, kopje?
Sietske
Thursday, June 29 2000, 09:16 am

Hee Paul Ik ben het in grote lijnen met je eens maar hoe zit het met verliefdheid en passie? Als ik het goed heb zijn dit geen algemene waarden voor elke cultuur. Ik vraag me af of deze verschijnselen nou in bepaalde culturen onderdrukt worden of dat ze door in een cultuur "ontstaan" Dus: Hebben passie en verliefdheid een sociale of biologische oorsprong? Heb jij enig idee?

Thursday, June 29 2000, 06:00 am

Dag Jogchem,

Elke keer als ik je site bezoek, vind ik hem mooier.

Mille fleurs,

Ingmar Heytze

Dank.
Keez
Thursday, June 29 2000, 05:14 am

In deze tijd van verwarring vind ik een vlucht in je site. Niet blijven hangen bij het virtuele, zeggen mensen. Maar waarom niet een koppeling tussen virtualiteit en realiteit gezocht. Diepe bewondering voor je werk. Soms, heel erg soms, zou ik willen dat ik net zo creatief was. Jalouzie ? nee. Bewondering ? Absoluut.

Ik werkte te hard om het leven te kunnen waarderen. Nu waardeer ik het leven zo, dat ik weer hard wil werken.

Ik leer van je

Dankje

Bedankt, Keez.

Zal ik vragen wat je in de realiteit doet? Of in de virtualiteit? Wat is dat eigenlijk?

Paul
Wednesday, June 28 2000, 11:27 am

En er bleef een En staan en daar bedoel ik niks mee...vond het wel genoeg
Paul
Wednesday, June 28 2000, 11:25 am

Ok Niels! Het was allemaal als een beetje onzin bedoeld, en die van cultuur natuurlijk al helemaal. Toch bedoel ik er wel wat mee: wij zijn hier tot op het bot geindoctrineerd om te geloven in zoiets als romantische liefde, mannetje vrouwtje branding openhaard weetikveel. Maar da's allemaal verzonnen! het enige wat we zeker weten zijn biologische zaken en hechting, gewenning, de bescherming die je elkaar kunt bieden. De rest is cultuur. En
jochgem
Wednesday, June 28 2000, 11:05 am

Ach neen, een dood idee (naar alle waarschijnlijkheid) moet je niet organiseren. Leek me alleen goed om je uit je isolement te halen.
Foei, Niels!
Thurston Moore
Wednesday, June 28 2000, 11:02 am

Kim Gordon, klinkt ook bekend. See you in 013??
Hoe komen die beroemde Amerikanen op mijn site?
niels
Wednesday, June 28 2000, 11:00 am

Okay, om alleen om je direct gestelde vraag een antwoord te geven. Nee, je hebt gelijk. Natuurlijk is iets als 'liefde' niet zo makkelijk ze definieren dat het slechts met spiegeling te maken heeft. Wat jij zegt, wederzijdse inspiratie is volgens mij ook heel belangrijk. Je 'cultuur' argument vond ik onzin (of begreep ik niet). Enfin, spiegeling (zelfherkenning)en inspiratie dan, maar daar is volgens mij een hoop mee gezegd. Men heeft nu eenmaal de behoefte aan generalisatie om het leven beter te begrijpen. Nu zal jochgem ongetwijfeld zeggen: willen wij het leven begrijpen?. Goed ik denk van wel, tis nu eenmaal dat we weten dat we leven en men wil nu eenmaal overal een verklaring voor.

Jogchem zegt niet veel. Hij zegt: wat vinden de dames hiervan? Zij hebben toch ook iets met deze discussie te maken.

Brigitte, Marjolijn, Nienke, Tjoy:

Wat is liefde?

Wat is verliefdheid?

Paul
Wednesday, June 28 2000, 05:30 am

Dankjewel Sietske! Ik vind het wel leuk om jouw held te zijn :-)
Sietske
Wednesday, June 28 2000, 04:13 am

* Leven is een raar dingetje *

Paul je bent mijn held!

Nienke
Tuesday, June 27 2000, 04:33 pm

De dag van extremen, oftewel de dag die over het algemeen vrij doorsnee was. 16 Juni.

Jij vraagt: Mag ik vragen wat je die dag deed? Het antwoord hierop is makkelij: huilen van verdriet en schreeuwen van blijdschap.

's ochtends moest ik naar de crematie van mijn oma; mijn eerste crematie. Bij het besef dat er iemand in die kist lag kan ik mijn tranen niet meer bedwingen. Misschien klinkt het hard, maar dat besef was waar ik om huilde, niet om mijn oma.

De omslag kwam meteen toen ik thuiskwam, toen ik hoorde dat ik geslaagd was. Ik had het niet verwacht en het voelde alsof ik met een moker vol blijdschap geslagen werd...

De overeenkomst tussen deze gebeurtenissen was de onwerkelijkheid ervan.

Was dit wat je je afvroeg? zomaar?

Mag ik weten wat voor schoenen je draagt?

Wow, ik dacht dat je het over emoties in het algemeen had. Wat goed dat je mijn vraag toch beantwoordde.

Gecondoleerd en gefeliciteerd. Het klinkt een beetje lullig.

Nu mag je best weten wat voor schoenen ik heb. Het zijn bruine, afgetrapte Asics. Niet de sportschoenen, maar een wat eenvoudiger model, van een jaar of drie terug. De oorspronkelijke bruine stof is donkergrijs geworden bij de neuzen, waar ook de zolen los komen. Het profiel is aan de onderkant flink weggesleten. Aan de slijtage is duidelijk te zien dat ik meer aan de buitenkant van mijn voet loop, vooral rechts. De veters, die al een keer vervangen zijn, vertonen opnieuw zwakke plekken. Binnenin zitten pluisjes van de verschillende sokken die ik heb gedragen. De geur valt nog best mee. De buitenkant voelt een beetje vettig. Toch zitten ze prima.

Subgumm
Tuesday, June 27 2000, 04:26 pm

Ja, ik ben verliefd. Vind je zwart dan mooi? Ik vind verliefd zijn in ieder geval een genant gevoel. Je wilt de hele dag over die persoon praten, hoe leuk/lief/aardig/schattig/mooi/grappig/..... hij/zij wel niet is. Je doet het niet, want je weet dat je er andere mensen mee verveeld.(of is het met een t? spelling is niet mijn sterkste kant) MAAR, waarom verveel je jezelf dan niet met dat nutteloze gedweep met de ander? Wat betekenen kleuren voor jou?

Of nog belangrijker: waarom verveelt de ander zich niet, door al dat gevlei? Kan dat?

Kleuren betekenen in dit gastenboek:
Marjolijn: #FFCCFF
Brigitte: #66FFFF
Tjoy: #FFCC66

Daar was ik ooit aan begonnen. Als ik er nu mee stop, weten die mensen niet meer wie ze zijn. Dan zijn ze gewoon #FFFF99

Kim Gordon
Tuesday, June 27 2000, 12:43 pm

Marjolijn? Niels?...... Bekend klinkende namen. eten, drinken en spelletjes doen en af en toe nadenken over kleine dingetjes. (of niet) Nieuw voor mij (evenals zoveel aspecten van dit "nieuwe medium"). Knus (computer pas aandoen als het donker is en je een elfde gebodje op heb. Groetjes van je nieuwe benedenbuurvrouw en haar aanhangsel!

Kim Gordon? De karaoke fan? De marketing expert? Die rechten studeerde?

Toch niet de Kim Gordon?

Paul
Tuesday, June 27 2000, 06:50 am

En ja hoor, ik heet echt Paul.

Paul
Tuesday, June 27 2000, 06:48 am

Dat was ik, dat vorige bericht ;-) Zeg Niels, geloof je oprecht dat liefde voor iets of iemand gedefinieerd wordt door de mate waarin je jezelf in iemand gespiegeld ziet? Of -ik kom je tegemoet- herkent? dan weet ik er nog wel een paar:

* Liefde voor iemand wordt bepaald door herkenning van datgene in die persoon waarvan je iets kunt leren.

of
* Liefde voor iemand is (al dan niet) omgekeerd evenredig met het gevaar dat die persoon voor je oplevert

of deze:
* Liefde mag pas die naam hebben als de cultuur waarin je leeft het als zodanig zou herkennen.

hihi

Naam
Tuesday, June 27 2000, 06:39 am

The Trial is me onbekend. Citicen Kane wel gezien (en liever niet nog eens), dus bij gebrek aan parameters kan ik helaas het gewichtsverschil niet verklaren aan de hand van de opgenomen beelden :))). Misschien staat de leverancier van de banden bekend om zijn onproportionele verdeling van magnetisch materiaal?
Paul
Tuesday, June 27 2000, 06:33 am

Er is, zo blijkt, altijd een percentage mensen is dat het leuk vindt onrust te stoken. Meestal is dat op een enigszins negatieve manier, en in de reactie vindt de stoker dan wat hij/zij wil: veel aandacht en een soort superieure moraliteit, want "wat zijn al die kleine burgermannetjes en -vrouwtjes toch eenvoudig van geest en bekrompen en daardoor gevaarlijk en wat heb IK dat toch maar weer mooi aan de oppervlakte gebracht". Heel zuur, vind ik dat meestal, omdat door zo'n self-fulfilling profecy het negatieve wereldbeeld van de stoker weer eens bevestigd wordt. Begrijpelijk: want als de wereld niet zo in elkaar zit als de stoker graag bevestigd wil hebben, dan zou het gebrek aan liefde en warmte in stoker's leven wel eens aan hemzelf kunnen liggen, en da's nou net wat stoker niet aankan. MAAR! Een hoeraatje voor Kippfest, die eerlijk durft te zijn over zijn verbazing. :-) Toch denk ik dat de correspondentie hier verre van vaag is, als je bedenkt waar het allemaal over gaat. Leven is nou eenmaal een raar dingetje. En sterker nog, ik vind dat de schrijvers hier een hoge mate van verfijning aan de dag leggen. Niks lomp!

Wie is dan 'de' stoker? Je hebt vast iemand in gedachten. Niet Kippfest.

Wat vind je eigenlijk van Kippfest's oeuvre?

J.Niemantsverdriet
Tuesday, June 27 2000, 05:46 am

hallo naamgenoot,

wat een ontzettende leuke en originele site heb je gemaakt.!!

En uiteraard prachtige gedichten.

Mijn welgemeende complimenten hiervoor.

Groet, Jolande Nobodysorro.

Een naamgenoot!
Sietske
Tuesday, June 27 2000, 05:10 am

ja Niels, Kampvuur en brood aan een stok, ik doe mee. Ik hoorde ooit eens dat de uitwerpselen van lieveHeersbeestjes giftig zijn. Misschien kunnen we nadenken over een collectieve zelfmoord d.m.v. deze rode diertjes. Groot voordeel hierbij is dat ook de gelovigen onder ons hier probleemloos aan deel kunnen nemen aangezien deze beestjes toch onze lieve Heer vertegenwoordigen. Inschrijven bij Niels!

En als ze nu eens niet giftig zijn? Hoeveel van die beestjes moeten we eten, tot we zeggen: dan maar niet?

Of wat als ze een geestverruimende werking hebben? Een onontdekte softdrug, die heel de discussie over coffeshops overbodig maakt?

Dan zal ook de EO overstag moeten.

ok, vier keer niels
Monday, June 26 2000, 11:02 am

Terwijl mijn rechterhand een klerenhanger in de rondte liet draaien, ik gedachtenloos op de grijze boulevard uitkeek en heel ver weg de zoete stem van Stuart James hoorde zingen kreeg ik plotseling een inval die me spontaan de trap deed afdalen om de computer weer aan te zetten (en er moest thee gezet worden). Het begon allemaal met mijn ergernis voor de hier gebruikte (pseudo) 'pseudoniemen'. Maakt u zich vooral geen zorgen, mijn ergernis is een algemene en ik zal niet te persoonlijk worden door mensen bij naam te noemen. Als iemand me uit kan leggen waarom men pseudoniemen gebruikt dan zou ik daar erg dankbaar voor zijn. Ik kom niet verder dan dat het gebruik hiervan voortkomt uit angst. Misschien niet in de meest herkenbare vorm, maar ik geloof dat dat woord er toch het dichtst in de buurt komt. (okay, ander motief is misschien verlangen, maar dat kan hier nu ook vervuld worden, op de korte termijn is toneelspel geen punt; lees verder) Enfin, het leek me een goed idee om al deze pseudoniemen en allerhande namen samen te voegen in een weekend op een camping ergens in een de buurt van een klein plaatsje met een klein stationnetje. Een goede therapie om elkander beter te leren kennen. Alle bomen zijn inmiddels bezet. Onder het mom 'ode aan het leven' kunnen we bijvoorbeeld via een lieveHeersbeestjestelling een schatting maken van de plaatselijke lieveHeersbeestjes populatie. Alle ideeen zijn welkom. 's Avonds een kampvuur bouwen om te luisteren naar de kloof die door de niet-stilte gedicht zal worden. Het zal een baanbrekend weekend worden. Het is jammer dat mensen over het algemeen zo weinig initiatief tonen nemen. Zo zal ook dit idee een schone dood sterven. Ik moest het toch even kwijt. Voor informatie mail naar jogchem2@dds.nl

Nee, het lijkt me geen angst. Verlangen ook niet.

Waarom willen we elkaar in het echt leren kennen?

Het idee is wel goed, maar dan vooral om de lieveHeersbeestjes. Maar waarom moet ik dat nu gaan organiseren?

3x niels
Monday, June 26 2000, 10:07 am

Natuurlijk; alles heeft te maken met identificatie. De mate waarin je van iets of iemand houdt hangt slechts af in hoeverre je een spiegelbeeld van je zelf kunt ontdekken. Het succes van een cabaretier hangt er vanaf en 'spiegeling' is de enige echte 'versiertruc'.
Hm...
supplement niels
Monday, June 26 2000, 10:03 am

ik geloof wel dat brigitte afgeschrikt is. Ze zal wel niet zo veel op hebben met schijnbare ex-vriendjes. Waarom is iemand anders zijn mening belangrijk? Om te kijken of je het met elkaar eens bent (geeft gevoel van verbondenheid) en om tot nieuwe inzichten te komen. Maar ik vind wel dat je je eigen inzichten dan ook moet delen. En als je niet van oordelen houdt dan kun je het beter niet vragen (jochgem). Zeg Marjolijn, moet ik u nog eens iets uitleggen; wat is er niet helder genoeg voor jou denken. 't Is allemaal best simpel hoor. De kracht ligt dan ook in de eenvoud. Geveinsd of niet.
Even denken...
niels
Monday, June 26 2000, 09:54 am

Oh God, niet helder genoeg. En ik vind de wereld al zo troebel. Hoe zie jij dat dan? Jammer, identificatie is de weg naar succes. Hoera voor Marjolijn.
Hoe zal ik het zeggen...
Naam
Monday, June 26 2000, 09:37 am

Bericht
Hou daarmee op.
nathalie
Monday, June 26 2000, 09:23 am

hee Jochem, de eerste indruk die ik had was..euhm (don't blame me) vast gemaakt door een vrouw...en das een compliment hoor..;-], erg mooie site, sensitive..cool doe je ding..big upz..
Een vrouw? Een compliment? Wat voor ding deed ik ook alweer?
Sietske
Monday, June 26 2000, 05:42 am

Tja kippfest Waarom vaag? Ik hou gewoon meer van paardebloemen dan van oliebollen. Vandaar misschien dat ik mijn lenzen nooit meer draag. Ik hou van mist en oliebollen mogen soms ook gewoon op paardebloemen lijken, dat vind ik geen probleem. Alles lijkt zachter en loopt in elkaar over als het mistig is en niets is bedreigend. Je raakt alleen wel af en toe de weg kwijt.
Waarom vaag?
Marjolijn
Sunday, June 25 2000, 06:00 pm

Kippfest is een goede naam voor kippenvoer. Daar valt vast veel geld uit te slepen. Je klinkt wel als een vies oud mannetje. Ik bedoel niet dat je dat ook zal zijn. Dit is een geval van schrijven-wat-ik-denk.

Wat ik van Paul en Brigitte en Niels vind heeft te maken met identificatie (bedenk ik nu). Brigitte vind ik leuk want ik kan me identificeren met haar verhalen. Paul vind ik interessant omdat mijn leven anders is en ik me afvraag of het over een tijdje meer op elkaar zal lijken. De gedachtenlijn van Niels, daar kan ik moeilijk inkomen, zijn verhalen zijn niet helder genoeg voor mijn denken.

Kopje, logica is niet het antwoord. Bepaalde dingen zijn zoals ze zijn. Misschien heeft inhoud toch invloed.

Oliebolrecepten, hmmm, goed idee. Mijn bijdrage: aubergine met appel in roerbak is lekker, vooral als de appel zacht is geworden. Zo hebben we weer een volledig nieuwe bron van onderwerpen aangeboord. Variatie troef.

Een vies oud mannetje? Of een miskend genie?

Het is altijd lastig om Niels te snappen. Kopje en Paul zijn ook lastig te beantwoorden, maar dan omdat ik er zo weinig aan toe kan voegen.

kopje
Sunday, June 25 2000, 01:44 pm

Ik heb het wel tien keer opnieuw gemeten. Eerst de ene cassette onderzocht , en dan nauwgezet op zoek naar details die verschilden van de tweede. Ik heb niets gevonden... alles was precies hetzelfde : de stickers op de zijkant, de bandlengte, het merk in reli�f in de linkerbovenhoek, het doosje waar ze inzaten, & geen enkel verschil. Voor mij lagen twee exacte kopie�n. En toch weegt 'The Trial' tien gram meer dan 'Citizen Kane'.

Hm... Geen van die films heb ik gezien.

Eh... Paul?

Naam
Sunday, June 25 2000, 10:14 am

Bericht
Ja, alweer een antwoord...
Tjoy
Sunday, June 25 2000, 07:29 am

Kippfest, zelf ga ik liever voor het vage. Ik ben vaak toch al te helder. Een beslagen raam geeft soms een veel mooier uitzicht. Tevens is helderheid zo afhankelijk van het moment en de persoon.....

Verder....het is zomer...ik ben verliefd...het candlelight gehalte stijgt met de dag...sorry Claudia...ik zal je er maar niet mee vervelen...ik zou waarschijnlijk ook weer vaag overkomen

Geloof me Tjoy, ik ken veel vagere mensen.

Op wie ben je verliefd?

kippfest
Sunday, June 25 2000, 07:19 am

mijn mening over wat de mensen proberen duidelijk te maken, ok: het heeft allemaal wat weg van een vrolijk samenzijn in het Grote kabouterbos waar de elfjes samenkomen in de open kring van het bos en onderling zingend mysterieuze boodschappen uitwisselen. Maar och, ik denk dat in mijn ogen aardige mensen die via woorden emoties omschrijven er altijd wel lomp uit zullen zien -- dit is niet lullig bedoeld! Ik hou gewoon van duidelijkheid middels overdrijven, net zoals die gast van de kinks zei: I want to lie a little to help the truth hehe :-) Maar als jullie vaag willen praten, allaa, het is een vrije wereld en ik moet zeggen dat ik bijna van me sokken geblazen ben van verbazing dat achter de vriendelijke, vage woorden geen fascistische grondgedachten zaten, Kippfest houdt er namelijk wel van om een beetje te stangen en op sommige prikborden heeft dit tot alleraardigste tafereeltjes geleid van mensen die mijn onethische gedachtengang veroordeelden, en dat deden door boycotten, censuur van webmasters, en verwijdering van oudere berichten :-) Dat was overigens wel Humor in zijn hoogste verschijningsvorm :-)

Dus je hebt ook een site. (zag ik via Google)

Peter en Jeannette
Saturday, June 24 2000, 07:37 pm

Prachtige site. Diepe bewondering. Punt.
dank u wel.
kippfest
Saturday, June 24 2000, 11:42 am

en excuseer aub de povere zinsbouw
Daar kijken we doorheen.
kippfest
Saturday, June 24 2000, 11:02 am

kippfest stond op een plastic dingetje wat bij de kunststof ramen zat, klonk lekker, dat ook duidelijk? :-) en wat mijn betreft praten jullie zo vaag als vaag maar vaag kan zijn, ik was gewoon benieuwd waarom

Ik dacht aan Duits kippevoer...

Een nuchtere blik is weleens goed. Ben benieuwd naar je ongezouten mening over wat deze vage mensen eigenlijk willen zeggen.

Adriana
Saturday, June 24 2000, 10:48 am

He Jogchem, Ik heb erg van je site gesnabbeld. Ik vond t erg fascinerend hoe jij dingen omschrijft die je meemaakt. Ik weet niet goed wat ik kan zeggen. Kan niet goed interessant lullen als al die andere hier maar ik wilde gewoon zeggen dat het een inspirerende site is en ik vind je uitspraken erg diep.....Ach ja, het leven is geen krentenbol

Veel liefs Adriana

Bedankt, Adriana.

Je hoeft niet zo interessant te lullen. Oliebol-recepten zijn ook welkom.

Marjolijn
Friday, June 23 2000, 06:07 pm

Kippfest. Als je het interessant vindt om mijn mening te weten. Ik denk dat hier teksten staan die vaag overkomen omdat veel mensen schrijven wat er in hun hoofd opkomt (al dat niet doorgekauwd). En wat er in je hoofd zit/uit je hoofd komt is niet altijd helder. Hoeveel (teveel) je ook nadenkt. Dit is mijn simpele redenatie vanuit mijn eigen ervaring, ik schrijf altijd op wat ik denk. Wat ik nu denk is: Kippfest, vage naam zeg.

Jogchem, ik heb het idee dat je door deze berichten niet de enige bent op deze pagina's waarvan je veel te weten komt. Een extra dimensie, individueel maar ook collectief. Grappig.

Ik breng geluk aan het Nederlands elftal, precies op de momenten dat ik kijk (+/-10 minuten totaal per wedstrijd), scoren ze. Alleen nu ik het echt probeer uit te buiten, breng ik ook geluk aan Frankrijk. Oeps, een jinx. Toch nog 3-2 geworden.

Heeft nog iemand de Leningrad Cowboys gezien op Parkpop? Ben je er geweest Jogchem, Den Haag-Rotterdam is niet echt ver. Ik vond het verschrikkelijk leuk.

Zo, heb ik wat alledaagse, niet-vage (toch?) informatie toegevoegd aan de lijst. Is dit beter?

Prettig weekend, liefs Marjolijn

Wat vind je eigenlijk van Paul? En Brigitte en Niels?

Weinig voetbal gezien. Ik kan me maar niet concentreren op de spelers. Misschien moeten ze het publiek en de borden weghalen... Als ik de kleuren van mijn tv wat opschroef, boeit het me evenveel als een lavalamp.

Leningrad Cowboys? Met vetkuiven en zo? Nee, niet gezien.

Karin
Friday, June 23 2000, 11:48 am

Hoi Jogchem Zitten er ook wel eens stiltes in je hoofd? Ik probeer het al jaren een beetje rustig te krijgen daar binnen, maar de ene gedachte is nog niet binnen gekomen of de volgende buitelt er al weer over heen. Behoorlijk vermoeiend af en toe. Groetjes
Zucht...
Kippfest
Friday, June 23 2000, 10:32 am

neen ik refereer niet aan het onvermogen van het uitdrukken middels woorden, ik refereer aan het verschil tussen "taal gebruiken en vaag overkomen" en "via taalgebruik vaag overkomen"

Ok, je hebt gelijk: hier wordt vaag geluld. Veel overbodige woorden. Ik denk dat het meestal niet bedoeld is om interessant / vaag over te komen.

We kennen elkaar niet en hebben eigenlijk niks met elkaar te maken. Waar moet je het dan over hebben? Volgens mij lullen we gewoon wat, tot we op iets leuks komen.

Maranke
Friday, June 23 2000, 09:38 am

Stiltes in gesprekken zijn als raampjes die even open worden gezet. Je gedachten kunnen weer vrij bewegen zonder in woorden gevangen te zijn.

Alleen stiltes in muziek zijn mooier. In de afwezigheid van klank hoor je de schoonheid van de herinnering en de belofte op meer.

Dag Jogchem!

Dat geldt lang niet voor alle gesprekken. Gedachten kunnen in al die vrijheid wanhopig op zoek zijn naar nieuwe woorden. Zonder stemgeluid kan de kloof tussen twee mensen pijnlijk duidelijk worden.

Inderdaad, bij muziek werkt het altijd. Alleen, sinds ik MP3's download, luister ik steeds meer afgekapte nummers. Soms blijf ik zo'n nummer toch luisteren. Hoor ik het dan op de radio, dan verbaas ik me over dat extra stukje aan het eind.

Kippfest
Friday, June 23 2000, 05:24 am

Waarom lult iedereen hier zo vaag, is dat omdat ze dit niet begrijpen maar het wel graag willen?
Dus je refereert aan de fundamentele onmogelijkheid om jezelf direct in de ander te verplaatsen, los van de taal, ons enige, klungelige gereedschap, dat tot zoveel onbegrip leidt? wow... diep, Kippfest...
Sietske ( alias seurkous; mijn mindere ik)
Friday, June 23 2000, 04:36 am

Zit je ook wel eens in de trein die dan / het zal toch ook weer eens niet zo zijn / gaat stilstaan in een weiland, bij voorkeur voor langere tijd. Dat je dan wanhopig met je hoofd tegen het raam hangt en opeens die ene paardebloem ziet. Die ene paardebloem,zo gewoon geel met steel en blaadjes, die hard aan het leven is zo vlak naast de rails. Ik vraag me dan af of iemand die ooit echt heeft gezien, mijn paardebloem. Of ik misschien niet de eerste, en enige ben die hem echt bekijkt. Maar wat als ik hier niet had stilgestaan? Denk je dit ook wel eens? Dat er zoveel grassprieten bijvoorbeeld zijn die niemand ooit echt zal bekijken, en bomen die niemand ooit echt zal zien? De vraag blijft natuurlijk of hun leven er waardevoller op wordt als ze door mij bekeken worden. Ik betwijfel het, maar het feit blijft dat ik telkens weer het gevoel heb dat ik een goede daad verricht heb. Zo geef ik in ieder geval nog zin aan mijn eigen leven. :-)

Ben jij het! Je puntjes en spaties zijn weer in orde, zie ik.

Zo te horen heb je het over mijn paardebloem. (Niet om het een of ander, maak ik zag hem natuurlijk eerst, die gele.)

Tja, als het zien van een paardebloem je een doel in je leven verschaft, wie ben ik dan om te zeggen dat het misschien wat vreemd is?

Paul
Friday, June 23 2000, 04:11 am

Ooooooh! Sorry Jogchem, dat ik je naam in het vorig bericht verkeerd gespeld heb!
Geeft niks.
jasper
Thursday, June 22 2000, 01:42 pm

dit is een website die ik niet ten volle begrijp ik zal blijven komen tot ik het snap beloofd het is zo...
Veel valt er niet te snappen. Gewoon een beetje klikken en zien wat je aanspreekt.
Maranke
Thursday, June 22 2000, 12:13 pm

Jogchem, ik schrijf toch wel met punten en komma's en spaties waar ze horen? Meestal tenminste... Ik houd van de ruimte tussen woorden, soms meer dan van de woorden zelf. Waarom zou ik die ruimte dan niet gebruiken?

Ik houd trouwens ook niet alleen van teksten. Je prei spreekt boekdelen, zo jong en groen en fris.

Snik. Ik begin me onbegrepen te voelen :(

Maranke (echt waar)

Maranke, je schrijft prima.

Hou je ook van stiltes in gesprekken?

Paul
Thursday, June 22 2000, 04:48 am

Ach Jochem, alleen de liefde is echt belangrijk natuurlijk, en de rest maakt het makkelijk(er) om hier en nu te leven. Maar je weet nooit of je gevoel/idee van wat goed en mooi en belangrijk is standhoudt onder druk, zal ik maar zeggen. Dat was het experiment voor mij. Want zonder dat je jezelf eens uitdaagt was het me bijna te makkelijk geworden om te zeggen: dit voel ik, dit ben ik en zo zou het moeten. Hoe eerlijk en oprecht en hoe 'dicht bij God' dat ook voelde. Maar het risico aangaan dat het contact met 'je kern' misschien wel minder makkelijk tot stand komt als je verder van huis gaat (..) voelde als een behoorlijk experiment, en iets wat ik moest doen. Niet iedereen vindt dat natuurlijk! Breekbaar? Alleen de buitenkant, en dat is al eens gebeurd ook. Helemaal niet leuk, maar tot nu toe ging het om aardse zaken, en die kun je wel weer terugkrijgen. Maar als er wat met Pim zou gebeuren? Poeh, daar denk ik dan maar liever niet aan

Een totaal ander leventje...

 

Maranke
Wednesday, June 21 2000, 04:41 pm

Karin, ben jij mijn moeder?
Was jij seurkous? Of is dat toch een nieuw persoon? Ik dacht dat het Karin was, vanwege de punten zonder spaties. Ook achter het toetsenbord heeft ieder zo zijn handschrift.
weer
Wednesday, June 21 2000, 10:53 am

ik u hier nu
ik
Wednesday, June 21 2000, 10:52 am

zeg brigitte er staat nog een bericht voor je (daar beneden ergens). of negeer je liever??
seurkous
Wednesday, June 21 2000, 08:20 am

Langzaam begin ik weer af te koelen. De rode kleur op mijn gezicht begint een beetje te verbleken. Dit kan niet goed zijn, deze temperatuur.Mijn lichaam is daar duidelijk niet voor gemaakt.Ik bleef maar druipen en zuchten en druipen.. Ik vraag me af of mijn hersens geen blijvende schade ondervonden hebben aan deze waanzin. Maar goed, het is weer voorbij, de lucht is nu lekker grijs en morgen wordt het weer gewoon 17 graden, zoals het hoort. Jogchem leef je nog?

seurkous, ben jij Karin?

Ik leef nog ja, maar deze hitte is niks voor mij. Het is volkomen vreemd voor mijn lichaam. Mijn voorouders kwamen in hun Vikingschepen eens kijken wat hier te plunderen viel. Ergens in mijn kleine hersenen voel ik nog de verbazing over al dat zonlicht.

Brigitte
Tuesday, June 20 2000, 07:25 am

Ps. Wie ben jij nu bij de foto's van het zwemmen? Die eerste foto, waarin je lekker anoniem kon blijven? Ach ja, dat is misschien ook wel beter he.

nogmaals groetjes

Inderdaad.

Voorlopig weten jullie veel meer van mij dan andersom.

Brigitte
Tuesday, June 20 2000, 07:22 am

He Jogchem, Ben ik weer eens op deze zonnige dinsdag!!! Wow, normaal zit ik graag buiten, maar wanneer ik merk dat mijn ogen scheef gaan staan van de hitte, mijn neus op springen staat en mijn vel begint te bubbelen, dan trek ik me toch even liever terug naar binnen, waar de lucht ook nog wel enigszins broeierig is, maar in vergelijking met hierbuiten toch nog koel lijkt te zijn. Dacht dat je page misschien weer eens voor wat evrfrissing kon zorgen en inderdaad! Ik wil dus even zeggen dat ik je letterspelletje wel heel tof vind. Met je vergrootglas. In eerste instantie had ik het niet door, waardoor bij mij de vraag ontstaat, zijn er misschien mensen die het spelletje niet eens ontdekken? dat zou dan wel zonde zijn voor hen, maar ook voor jouw werk! Maar dan toch weer zo'n negatieve tekst. Had je even zin in? Is het wat de hitte bij jou te weeg bracht misschien? hihi

Nou groetjes en tot gauw weer eens.

Groetjes Brigitte

Ha Brigitte. Ik was even bang dat je niet meer op m'n site kwam. Dan is dat gruwelijke weer toch nog ergens goed voor.

Er zijn nog meer mensen die dat vergrootglas niet helemaal snappen. Toch vinden ze het tof. Nou, prima. Het gebeurt vaker andersom: doe je veel moeite voor passend beeld, vragen ze zich af waarom het niet beweegt.

Die tekst... Ja wat kan ik zeggen? Toch weer de Zin...

Paul
Tuesday, June 20 2000, 04:23 am

Bericht voor Sietske. Je hebt helemaal gelijk, want het staat er wat ongenuanceerd denk ik nu. Mij ging (en gaat!) het om die stukken van jezelf die je op-een-bepaald-moment belangrijk vind. Angst bijvoorbeeld is een wezenlijk deel van jezelf (mezelf) dat ik liever niet te vaak voel. Ik dacht en denk dat ik genoeg van mezelf weet om te bepalen welke 'delen van mezelf' ik zeker wil(de) stellen, welke kwetsbaar zijn, en welke hoe dan ook wel wat minder aandacht mogen. Mijn grote mond bijvoorbeeld :)
karin
Monday, June 19 2000, 04:11 pm

Volgens mij is het weldegelijk zo dat een huis gaat ruiken naar zijn bewoners.Omdat vrouwen over het algemeen beter kunnen ruiken dan mannen, net als zoveel andere dingen waar ze beter in zijn,is het niet iedereen gegeven die geuren te herkennen.Jammer maar helaas.Onder de lucht van spruitjes en/of andere minder verkwikkelijke geuren heeft ieder huis zijn eigen luchtje.
Pas zag ik een reclame voor een geurtje voor het huis. Zou je dat gebruiken? Of brand je wierook?

kopje
Monday, June 19 2000, 02:45 pm

Er zijn mensen die beweren dat ik ruik naar het huis waarin ik woon. Nochtans heb ik altijd de indruk gehad dat uit ons huis geen enkelvoudige overheersende geur te distilleren w�s, hoogstens een combinatie van verschillende geuren, die elk voor zich ook nog eens veranderlijk zijn. Zo ruikt bijvoorbeeld vandaag :

De woonkamer naar de withete gloeilampen.

De keuken naar gebrande suiker.

De badkamer naar natte handdoeken.

De logeerkamer naar onverluchte kleren.

Mijn slaapkamer naar de pas gewassen gordijnen.

Mijn werkkamer naar olieverf en stuifmeel.

Stuk voor stuk verwisselbare, onvaste geuren die kunnen weggejaagd worden door verse buitenlucht doorheen een geopend raam of door een van de synthetische geuren na een grondige poetsbeurt. En toch neemt een vreemdeling blijkbaar al die geuren in hun geheel en terzelfdertijd waar, misschien wel elke geur die ooit in ons huis heeft gehangen, alsof ze allemaal zijn gebleven, en elkaar gewoon beurtelings overstijgen & Die variabele symbiose van geuren, noemt de vreemdeling dan de geur van het huis, terwijl ik, als bewoner, zelfs ondanks diepe concentratie, nauwelijks in staat ben om de afzonderlijke geur van elke kamer te onderscheiden. Waarmee maar weer eens bewezen is : vertrouwelijkheid (of het gebrek daaraan) zorgt voor bedrieglijke perceptie.

Zou je de woning willen beleven als iemand die er voor het eerst komt? Pas rook ik in een nieuwbouwwijk de geur van nieuwe vloerbedekking en ik dacht: hier heb ik gewoond...

Zou je jezelf willen zien als iemand die je voor het eerst ziet? Is die waarneming dan objectiever? Meer waardevol? Misschien alleen als het gaat om een kapsel of een stukje spinazie tussen de tanden.

Hoe goed ken je die mensen die over je geur durven te beginnen?

Flo
Sunday, June 18 2000, 10:17 am

Nou lekker..ga ik naar de Vlo-site loopt m\'n hele computer vast...maar ik vond de link wel heel erg leuk! You made my day!

Oeps...

Het was ook wel een hele lelijke pagina.

GG/GD Rotterdam
Sunday, June 18 2000, 09:42 am

Jogchem, let toch eens op je houding jongen.
Sietske
Friday, June 16 2000, 08:35 am

Het zou natuurlijk kunnen dat ik, als gesjeesde student, net zo terecht kom als jij Paul. Met liefde en kindertenen tussen werk en auto. Toch is het moeilijk me voor te stellen dat ik ooit in die situatie terecht kom. Ik zou net zoals jij bang zijn stukken van mezelf te verliezen. Jij zegt dat dat niet gebeurd is maar ik vraag me af of dat zo is. Ik denk dat je altijd wat van jezelf kwijtraakt in de loop der tijd. Je past je aan aan nieuwe situaties en daardoor ontwikkel je bepaalde delen van je 'ik' meer dan andere. Van sommige dingen raak je vervreemd en die raak je kwijt. Toch blijf je je hele leven "ik" voelen, hoeveel er ook veranderd, raar idee is dat toch. toch?

Ik ben ik van dag tot dag.

Raar dat die vergeten stukjes 'ik' plotseling boven komen bij een geur, melodie of de wisseling van een seizoen. Het verlangen om door gevallen bladeren te trappelen...

Het blijft vast wel ergens bewaard, maar ver buiten bereik. Misschien is dat niet erg. Misschien moet ik meer schrijven.

kit
Friday, June 16 2000, 07:34 am

inspiratie ge-scored
Goed zo.
Paul
Friday, June 16 2000, 04:13 am

Vooruit kijken is ook heel moeilijk, vind ik. Vroeger leek het alsof je eeuwig op de lagere school moest zitten, en nu is een heleboel anders dan je je toen voorstelde. Ik zelf dacht later -als gesjeesde student- dat het misschien wel handig was om geen arme barkeeper te blijven, de rest van m'n leven, en besloot een experiment te doen: Zou Paultje 'in het zakenleven' kunnen aarden zonder wat 'ie van zichzelf waardevol vindt kwijt te raken? En wat als het experiment zou slagen, zou ik dan nog terug kunnen of willen -ook als het nodig zou zijn? Vond ik best eng. En ik wilde heel graag een kind, ook nog. En als ik nu terugkijk denk ik soms dat ik eigenlijk niet meer weet waar ik toen bang voor was. De liefde van m'n leven, een mooie zoon, een huis, auto-van-de-zaak, vier dagen per week werken, het is er allemaal, en ik ben er ook nog ;-) Misschien ben ik nu dichter bij het beeld dat ik van de toekomst had toen ik op de lagere school, terwijl ik dat eigenlijk vergeten was.

Goh...

Maar hoe gesjeesd en experimenteel is zo'n keuze? Het maakt niet uit. Je hebt het wel voor elkaar. Mooi om te lezen, moeilijk voor te stellen. Denk je nooit: "Wat als ik toen..."

En hoe breekbaar voelt dit leventje nu? Of kun je die bezorgdheid uitschakelen? Ik bedoel er niks mee, maar vraag het me gewoon af.

Nienke
Thursday, June 15 2000, 04:56 pm

Heb je wel eens een dag meegemaakt dat je 's ochtends extreem zat te huilen en 's middags echt zat te schreeuwen van blijheid? Als iemand dan vraagt hoe was je dag kan je zeggen: nah, niets bijzonders. Het gemiddelde tussen 2 extremen is tenslotte weinig bijzonders. Gek, eigenlijk...

Jawel, dat herken ik. Maar ik weeg het niet meer zo af.

Mag ik vragen wat je die dag deed? zomaar...

Subgumm
Thursday, June 15 2000, 04:50 pm

Vegetarisch ben ik niet, en rood vind ik mooi. Zwart mooier, misschien ben ik een pyromaan...

Hm...

Ben je verliefd?

Paul
Wednesday, June 14 2000, 05:54 am

Ja! Mijn zoontje (Pim, nu iets meer dan 3 maanden) heeft zijn voetjes ontdekt! Zijn handjes kende hij al, en dingen pakken gaat ook steeds beter, maar zo'n voet, da's andere koek, vond ie. Grote verbaasde ogen (...hoort dat bij mij?...) en dan vooroverbuigen en beentjes in de lucht en HAP! grote teen in z\'n mond. En lol ervan dat ie had!

Maar misschien is zoiets alleen maar leuk als je erbij was. Maar iedereen schrijft hier wat hem/haar bezig houdt, hihi. Vragen jullie je wel eens af hoe de wereld er over tien jaar uitziet? Weet je nog hoe ouderwets alles leek op foto's van je ouders van toen je net geboren was die je zag toen je pak-em-beet tien was? Auto's, de kleren van je moeder, kapsels...Toen ik klein was was hadden de meeste mensen nog een zwart/wit televisie. Gek eigenlijk hoe gewoon alles is als je er in leeft. En zo leverde ik toch nog een bijdrage aan de (mijn?) discussie over werkelijkheid en ervaring.

Dat klinkt wel leuk. Ik kan het me best voorstellen, al heb ik geen zoontje. Het is best prettig om in je teen te happen.

Hm... over tien jaar. Dan heb ik meer schijfruimte nodig...

Ik vind het moeilijk om ver vooruit te kijken. Zelfs als ik hoor dat de aarde over vijf (of was een twee) miljard jaar vergaat, vraag ik me nog af:

"Op welke dag valt dat eigenlijk?"

Naam karin
Tuesday, June 13 2000, 02:05 pm

Bericht Hoi Jogchem Ik hou niet zo van voetbal en de kleur oranje vind ik verschrikkelijk. In deze zware tijden biedt jouw side uitkomst.Bedankt.

Ik kon het niet laten.
NaamKarin
Tuesday, June 13 2000, 01:56 pm

Bericht
ReactieJogchem
Maranke
Tuesday, June 13 2000, 09:11 am

Hoeveel hijgers bestaan er wel niet op de wereld? Hoeveel mannen veranderen thuis achter de dichte gordijnen in lustige zielepieten? Hijgen vrouwen ook? Toen ik eens eerder over de telefoon werd lastiggevallen heb ik die persoon zover gekregen te communiceren met de toontjes die iedere toets heeft. Op het laatst toetste hij het liedje Mieke heeft een Lammetje. Wat een losers, he Marjolijn!!! Ik trek nu ook gewoon de stekker uit het contact als het nodig is. Ik heb trouwens wel zin in sprookjes, waar blijven ze nou?

Jogchem, ik heb eindelijk je puzzel eens gedaan. Diep hoor. Toch hou ik meer van een mooi gedicht of een lang verhaal. Doe jij eigenlijk ook nog iets anders dan met deze site bezig zijn? Wat?

Groetjes, Maranke

Ik heb nog nooit een hijger gehad. Lijkt me best eens leuk.

Hou je meer van teksten? Goh. Dat zou een heleboel werk schelen.

Of ik iets anders doe? Nou niet veel. Boodschappen of een wandeling. Ik kijk ook weleens tv, maar daar komt de laatste tijd niet zo van.

sietske
Tuesday, June 13 2000, 07:31 am

hee Jogchem dit is helemaal geweldig!! VERRASSEND, MOOI, goed & grappig enzo ECHT! MEER aub..

JA! JEEMIG! Inderdaad! NOU JA!

hou OP JOH!

Lydia
Tuesday, June 13 2000, 06:53 am

Warempel, drugsdealers in de Taxusstraat? Rustig groen straatje om mijn hoek. Mooie verhalen en plaatjes. Herken noch je ogen, je oren of je mond in de mensen die langlopen.
Ik ben de jongen die struikelt.
Jagro
Sunday, June 11 2000, 08:20 pm

Geweldig leuk, Origineel, erg leuk, Dat zijn een paar van de kreten die ik slaakte. Tijdens het zappen dus. Door je site.

Keep it up. Als je wilt.

Dank u wel.
Arne
Sunday, June 11 2000, 07:12 pm

nog even dit: gisteren stond ik nog op de rand van de afgrond, vandaag ben ik gelukkig 'n stapje verder...

'The aim of the game is to feel real good'

Alstublieft.
Arne
Sunday, June 11 2000, 07:08 pm

internet slaat ineens ergens op... voor het eerst geen antwoorden op vragen die ik nooit wou stellen. Maar Jogchem Niemands Vredriet = mijn genoegen, Heel fijn, dus... veel dank
Alstublieft.
Marjolijn
Friday, June 9 2000, 05:44 pm

Rood is ook mooi maar ik vind roze mooier.

Maranke ik vind je quote leuk en ben blij dat je hijger is gestopt. Ik had een stalker die me opeens elke vijf minuten belde. Daar werd ik gek van. Ik bedacht niet dat ik de stekker van de telefoon eruit kon trekken. Omdat ik dat misschien niet eens zou hebben gedaan. Ik laat me niet op mijn kop zitten door die loser. Pf.

Hee Jogchem, Cornwall is de sprookjesachtigste plek op aarde, vooral met mistig weer en weinig toeristen. Daarmee heb ik weer een van mijn doelstellingen gehaald (meer sprookjesachtigheid).

De foto's zijn mooi geworden. En ik heb kadootjes voor Lisette, voor haar verjaardag en omdat ik van haar landkaarten, reisgids en campingboek mocht lenen.

Heb je al een plek voor je database?

Kunnen we op de roze pagina het verhaal van Isolde direct voortzetten, Lisette en ik? Een Dickensiaans-miniserie-vervolgverhaal. Ik heb erg veel sprookjes-asem momenteel.

Het concreet bedenken wat ik wil is erg handig. Daarmee kan ik na een tijdje zien dat ik veel dingen heb gedaan en gekregen. En dat het niet allemaal veel voorstelt. Het nut en de nutteloosheid van doelstellingen.

In ieder geval veel liefs

Marjolijn

Cornwall staat ook op het net, dus dat heb ik ook al gezien. Wat een fantastisch medium.

Die foto's waren ook wel leuk om te maken. Wel een beetje wennen.

Misschien krijg ik over een tijdje een plekje, maar dat is lang niet zeker (en niet erg officieel.)

Laat maar komen, die sprookjes!

Subgumm
Thursday, June 8 2000, 04:23 pm

Mijn lerares-in-de-keuken droom ging verder vannacht... Ik pakte het vleesmes uit het hakblok en sneed haar open. Rood vond ik mooier...

Je schreef eerder:

"Ik droomde vannacht dat ik naar de keuken van mijn lerares geschiedenis ging kijken. Hij was verbouwd en ik vond 'm echt mooi."

Ben je eigenlijk vegetarisch?

RIFF2870
Wednesday, June 7 2000, 10:44 am

Teggekke site man! ik heb me echt zitten te vermaken en volgens mij ben ik nog niet klaar,komt wel.

Het mooie van de site is dat je langzaam meer over jou te weten komt. Via woorden en symbolen en dat is wat interactiviteit moet zijn. "For the not money makers"

Ikzieje!

Bedankt Riff2870.

Hoorde ik maar bij de money makers...

Maranke
Wednesday, June 7 2000, 06:58 am

"Living on Earth is expensive, but it does include free trips around the sun."

Ha die Jogchem!

Wat blijft je site toch leuk. Ik heb voor het eerst je automatische e-mail gehad met je belevenissen op een rij. Alleen werken de links niet. O jee.

Maar vandaag zal ik niet klagen. Positief zal ik zijn:) Ik ben jarig en daar zal ik niet moeilijk over doen. Het is geweldig om 24 te zijn. Hoi. De hele stad kleurt langzaam oranje en gonst van de seniliteit en dat is fantastisch voor de mensen die van voetbal houden. Ik ben blij voor hen. Mijn vieze beller is er mee opgehouden en ik ben er bijna van overtuigd dat het mijn oude vriendje was. Maar hij is mijn vriendje niet meer. Dat is dus ook goed. Er loopt op dit moment een spin met gele poten over het scherm. Spinnen zijn nuttige dieren. Soms denk ik dat ik de zin van het leven ken, ik ben nog steeds dezelfde als ik hem weer vergeet en dat is niet erg. Mijn fiets heeft al twee weken geen lekke band gehad.

Nu is het voorlopig op.

Groetjes, Maranke

Gefeliciteerd! Een beetje laat, maar toch.

Die vieze beller zit nu vast voetbal te kijken, in een oranje onderbroek. Hield je oude vriendje van voetbal? Dat zou het wel bewijzen.

Paul
Wednesday, June 7 2000, 06:43 am

Heb je al video gekeken, Jogchem?
Nee, maar je tips staan genoteerd.
Linda
Wednesday, June 7 2000, 04:13 am

"Believe those who seek for the truth,

doubt those who find it."

Mooie pagina.

Eh...

Klinkt geloofwaardig.

Flo
Tuesday, June 6 2000, 05:25 pm

Waarom ik Flo heet... Zo werd ik steeds genoemd door de vriendin van m\'n broer... Ik vind het heel prettig..zo voel ik me klein, niet te opvallend. Maar toch voel je wel dat ik aanwezig ben! daarom..denk ik.

Flo

Daniel
Tuesday, June 6 2000, 04:57 pm

Leuke site Jogchem

In het leven lijkt er alleen maar ik te bestaan Vreemd om aan anderen te denken terwijl alles om ik draait. Maar ach daar wordt je mee geboren en ga je ook weer mee dood.

denk niet dat zo veel zeg.
niels de mijne (voor brigitte)
Tuesday, June 6 2000, 07:44 am

Allereerst mijn excuses. Het was natuurlijk niet Abel, ik was het zelf. Wat is er trouwens gebeurd tussen ons....?

Enfin, laten we Jogchem een plezier doen en dat voor een andere keer bewaren. Was hier ook een tijd niet geweest dus toevallig zag ik dan weer wat jij geantwoord had. Zo'n kleurtje helpt wel moet ik zeggen. Ik zal wel hopeloos ten onder gaan in de massa.

Okay, to the point. Waar ik het mee eens ben: een algemene zin bestaat niet. Voor elk individu helpt het om een doel te hebben om zin aan het leven te geven. Net als bv hoop en verlangen. Het maakt het leven draaglijk. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat dat ook gelijk d� zin van het leven is. Die is er toch echt niet (mijns inziens). Dat doel heeft meer te maken met zin in het leven. Door naar iets te streven heb je iets om voor te bestaan. Zoals ik dus ook al zei is zin in..dan ook d� zin. Alhoewel hij nog steeds niet bestaat (maar dat zoek je zelf maar op, tis te vroeg om reeds te dementeren)

Waarom is het toch dat iedereen denkt dat we hier met een bepaalde reden of doel op aarde zijn. Dat vind ik je reinste onzin. Alleen omdat we ons bewust zijn van ons bestaan moet ons bestaan ook meteen een doel hebben. Dat vind ik naief. Denk je dat dieren (onbewust dan wel is waar) ook een doel in hun leven hebben? Een doel vergelijkbaar met het "doel" van mensen?? Als je me daar eens van kan overtuigen...

de zin nu is het voorbereiden op een ander leven? (zeg jij) Wat voor ander leven dan? Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen. In een andere wereld, op een andere planeet? Een andere tijd? En waarom ben je geneigd dat te denken? Wat voor aanwijzingen heb je hier voor? Jij leeft dus eigenlijk voor de mensen in de toekomst? Is dat jouw doel/zin?

De hedendaagse problemen (zoals jij dat zegt) zijn er omdat het met de mens fout is gegaan. Het bewijs zie je voor je. Mensen gaan nadenken en daarover stukjes schrijven die op een website op een beeldschermpje verschijnen. Vertel mij maar eens dat dat goed is.

Wat doet je precies denken dat wij een relatie hebben gehad? En over wat voor relatie spreek je dan. Eentje in dit leven? Is er ��n naam met meerdere personen, of meerdere personen met dezelfde naam. Ik heb trouwens een hekel aan het woord 'ex'. is het trouwens h�h� (uitroep van herkening) of h�h� (een heimelijke gniffel als gevolg van herkening onder zulke 'platte' omstandigheden)? Enfin, als het zo is (was of wil zijn), wil jij het dan even bij Jogchem melden. Ik zou niet weten hoe. dag.

Natuurlijk ben ik niet nieuwsgierig. Nee hoor. Ik hoef niet te weten wat er tussen jullie gebeurd is.

Hm... Ja, dat lijkt me toch een helder verhaal...

Ik hoop alleen niet dat Brigitte is afgeschrikt door al dat zware gedoe.

Claudia
Monday, June 5 2000, 11:31 am

*vervolg*

Ik richt het liefst een webring op voor Nederlandstalige gedichten, maar ik ga Engelstalige niet uitsluiten.

Dat was dat. Zomaar een ingevinkje.

Jonita: wat ik herken is dat 'houden van ondanks jezelf', maar ik kan het niet in een gedicht of bij een dichter plaatsen.

Hm, zeg Jochem, ik zag vandaag dat je foto's hebt geplaatst van je zwemfestijn. Is dit nu een soort van 'uit de kast komen'? Ik heb geloof ik nog niet eerder een foto van je gezien.

Kijk eens bij Meander.

Nou, er staan al heel wat beelden van me op deze site: tanden, ogen, orengezicht, pasfoto, en wat onherkenbere stukjes. Genoeg om een politie-profiel op te stellen.

Claudia
Monday, June 5 2000, 11:24 am

Dit hokje wordt echt veel te klein om mijn gal te spuien, maar vooruit dan maar:

Jij: Ik ben aan het lezen! Ja ja, Kopland.

...want dat is een goeie dichter. zodoende

Ik: niemand is gewoon 'een goeie dichter'. Goede dichters bestaan slechts bij de gratie van .. ja wie? Of wat? Kopland is een dichter van het volk, lekker toegankelijk dus. Over een tijdje mag je Lucebert van me lezen ;)

Overigens, ik las vandaag dat het complete werk van Achterberg zal verschijnen. Is misschien ook wel wat.

En nee, die bladzijde ligt niet hier. De Rotterdamse bieb is veilig voor me. Die is me iets te ver weg.

Nu ga ik even misbruik van je gastenboek maken, als je het niet erg vindt. Je site trekt veel mensen aan die geinteresseerd zijn in proza en vaak daarbij ook poezie. Bij deze wil ik een oproep doen aan mensen die een aardige homepage hebben met poezie (het liefst zoveel mogelijk van gerenommeerde dichters, maar eventueel ook van amateurs met een niet al te hoog candlelight-gehalte). Het lijkt me wel aardig om eens een behoorlijke webring op te richten.

En toen was ik de draad kwijt.. *toevoegen*

De hokjes waren eigenlijk bedoeld voor: "Hallo Jogchem, ik ben die-en-die en daar was ik dan." De therapeutische waarde bleek later pas.

Lucebert en Achterberg. Klinkt ook wel goed. Ga ik ook lezen. Kan ik weer meepraten.

Jonita
Monday, June 5 2000, 10:37 am

Hoi Joghem2

Ik heb jouw site weer eens bekeken. Vind het een interessante site. Heb net ook even alle reacties van andere bezoekers gelezen.Wil hierbij Claudia bedanken. Ja het stukje wat ik in April heb achtergelaten is inderdaad van R.Kopland.

Nog even iets over het klagen .Ik kan me soms behoorlijke ergeren aan mensen die teveel klagen.Vooral waar ze over klagen. Het weer,de drukte bij de supermarkt . Van die kleine dingen. Hmm heb nogal last van hersenspinsels. Tja teveel denken is niet gezond voor een mens.Kan een mens eigenlijk wel denken? Wat zou er gebeuren als de mensen echt zouden nadenken? Tja,ben nu zelf de weg even kwijt. Ik denk teveel.En Jij?

Hier nog een stukje voor Claudia. Herken je deze:

Het grootste geluk van het leven is te weten dat er iemand van je houdt om jezelf,of liever:ondanks jezelf.

Klagen over klagen.

Denken over denken.

Lastig, lastig.

Jozef
Monday, June 5 2000, 08:04 am

Zomer doet me heel erg denken aan

Wanneer, waar? (R. Kopland)

Het is najaar en de honden naaien weer. Er is geen tederheid onder de honden.

Zeg iets, zegt zij. Alleen een kind kan weten wat ik voel, ik ben geen kind meer.

Tederheid, dat is, zeg ik, terwijl ik haar borsten krachtig in mijn handen neem,

dat is het antwoord op een vraag die niet gesteld is. De geur van ieder najaar

bedoel ik, de vraag wanneer, waar was het en daar het antwoord op.

Ik ruik je haren weer, we zitten aan elkaar op een bank in het plantsoen.

Ik voel wat een kind voelt als het ziet wat wij doen. Wat wij zeggen is onzin.

Kopland, die ken ik.

Maar dit gedicht nog niet.

Ja, dat zal de zomer zijn.

simon
Monday, June 5 2000, 04:22 am

Ik met mijn logge poten door jouw porceleinkast, al die breekbare gedachten....
Och... nou...
GEERT KRUIDEREN
Sunday, June 4 2000, 06:25 am

De schuifpuzzel vind ik veel te moeilijk, maar de koe is heel rustgevend. Ik kan de rest van deze zondag weer aan. Bedankt.
Goeiedag, meneer Kruideren. Hoe verkopen de kroketten?
Martijn
Friday, June 2 2000, 05:32 pm

Ik had er al last van, maar nu ben ik op jouw site gekomen.

Niet zomaar iemand, maar de praatgoepleidster van de 'nesnem ekkeg roov peorgtaarp' (zoals wij dat noemen, dit om niet, jeweetwel, ik bedoel, ze zeggen wel eens......laatmaar, ik heb het er al zo moeilijk mee) heeft mij deze heerlijke top gegeven.

Begrijp je wel?

Ik moet echt weg nu, sorry verkeerd moment gewoon.

Wandeling over het strand maken.

Dag Jogchem.

Rare gozer...
(Volgens mij is ie niet helemaal... jeweetwel...)
Maranke
Friday, June 2 2000, 11:27 am

Sinds drie dagen wordt ik opgebeld door iemand die aan het andere einde van de lijn onzedelijke handelingen verricht en mij daar blijkbaar van op de hoogte wil houden. Het duurde even voor ik in de gaten had wat hij aan het doen was, de geluiden waren me niet bepaald bekend. Ik vroeg hem nog of hij soms een boodschap in morsecode aan me over probeerde te brengen omdat hij zijn stem had verloren en terwijl ik opperde of hij dan misschien aan het paardrijden was, drong tot me door wat er gebeurde en sloeg ik me voor mijn kop. Als ik niet opneem legt deze hunkerende ziel zijn daad vast op mijn antwoordapparaat. Nu verdenk ik iemand uit mijn omgeving, niet echt heel erg, maar toch net genoeg om strikvragen te verzinnen en extra te letten op zijn antwoorden en vooral op zijn blikken die meestal meer zeggen dan woorden. Het heeft nog tot geen enkel resultaat geleid. Waarschijnlijk is hij het helemaal niet, maar wat als hij het nou wel is?

Jogchem, weet jij soms nog een slimme strikvraag? Leuke foto's trouwens, van je zwemavontuur, maar wie ben jij nou? Die jongen zonder hoofd, die hand, dat badpak???

Nu ga ik een pizza maken met veel ananas en extra kaas.

Groetjes!

Tjeemig!
Onzedelijke handelingen!
Maar wat voor vragen stel je dan?

Die foto's... Nou dat ben ik dan. Die jongen met die beige broek en dat zwarte shirt. En die armen.

Barbara Brouwer
Friday, June 2 2000, 10:30 am

Het is geen kwestie van inspiratie, meer van zinnigheid. Als je zomaar iets typt zegt het vaak meer dan wanneer je er over nadenkt. Dus bij deze. Vanuit Barcelona, Barbara. madonna@mail4u.nl
Goed idee want slasaus vibergeert bij vozige temperaturen onder een wars laken van zweem tamelijk naar genoegen vooraleer enige kwezels de kop op steken.
GDB 2
Thursday, June 1 2000, 02:14 pm

Oplossingen liggen niet voor het grijpen maar ik word helemaal niet triest. Nonchalant fladder ik in licht en hap lucht met mondjesmaat. Ikke down? H���lemaal not. Jouw site helpt. Dank je.

"Nonchalant fladder ik in licht en hap lucht met mondjesmaat."

Mooie zin.

Liesan
Thursday, June 1 2000, 08:11 am

Ik ben erg blij dat het toch wel goed gaat allemaal. erg gelachen en niet eens uit leedvermaak.
Het gaat goed. Het gaat prima.

september '01
augustus '01
juli '01
juni '01
mei '01
april '01
maart '01
februari '01
januari '01
december '00
november(2) '00
november(1) '00
oktober '00
september '00
augustus '00
juli '00
juni '00
mei '00
april '00
maart '00
februari '00
januari '00
december '99
november '99